Veel gestelde vragen GAD app

voor inwoners, met gemeenten

Ik krijg geen meldingen (meer) vanuit de app, hoe kan ik dit oplossen?

  • Zorg dat de laatste update van de app is geïnstalleerd op uw device
  • Kijk na of u internet of wifi verbinding heeft
  • Wijzig de tijd die u heeft ingesteld de meldingen te ontvangen en sla deze op. U kunt de tijd later weer wijzigen naar het gewenste tijdstip
  • Wanneer uw toestel onvoldoende is opgeladen kan de batterij besparende energiestand de berichten tegenhouden
  • Heeft u misschien virusscanners en adblockers die meldingen tegenhouden?

Tips voor Android gebruikers

Er kunnen diverse zaken van invloed zijn op het ontvangen van meldingen. Wij kunnen niet zien waarom u geen meldingen ontvangt, wij zien alleen dat een melding is verstuurd. Hieronder geven we u een aantal tips om de meldingen weer via de app te kunnen ontvangen.

1. Niet optimaliseren batterij

  • Instellingen > Batterij > Optimalisatie batterij > kies de betreffende app (GAD)
  • En selecteer daar > Niet optimaliseren
  • Dan zal de telefoon niet langer de push berichten onderdrukken vanwege de energiebesparing

2. Niet storen negeren (meldingen)

  • Instellingen > Apps > kies de betreffende app (GAD) > Meldingen
  • Zet daar ‘Niet storen negeren’ > Aan
  • Alles blokkeren > Uit

3. Achtergrond taken aan laten staan en onbeperkt datagebruik toestaan

Zorg dat de afval-app op de achtergrond taken mag uitvoeren of ontvangen. Soms kan Android de vraag stellen om achtergrondtaken van apps uit te zetten. Daarmee wordt ook het ontvangen van pushberichten voor een app uitgezet. Zorg ervoor dat de functie ‘Achtergrondgegevens beperken’ is uitgeschakeld.

  • Instellingen > Apps > kies de betreffende app (GAD) > Datagebruik app
  • Achtergrondgegevens > aan
  • Onbeperkt datagebruik toestaan > aan

4. Gegevens opnieuw instellen

Een app kan oude gegevens vasthouden in het geheugen. Het wissen van de cache moet op 2 plekken.

  • Ga naar Instellingen > Apps > GAD app > Opslagruimte > Wis daar zowel Clear data en Clear Cache
  • Daarna gaat u naar de app en stelt u uw postcode en tijdstip pushberichten opnieuw in.

Door het geheugen van de app te wissen en de instellingen opnieuw op te slaan kunnen pushberichten weer geactiveerd worden.

5. Instellingen van Protected Apps

Wanneer u bij toestellen als de Huawei werkt met Protected Apps kan deze er voor zorgen dat u geen berichten ontvangt. Het toelaten van de app is belangrijk om berichten te ontvangen. Meer informatie hierover via deze link of deze film.

Tips voor iOS gebruikers

Bij sommige toestellen kan het voorkomen dat de gegevens niet onthouden worden. Hieronder een uitleg hoe dit probleem op te lossen is.

1 Resetten iPhone

Het kan soms gebeuren dat uw telefoon oude instellingen onthoudt of moeite heeft met het opslaan en bewaren van instellingen. Dat is eenvoudig te verhelpen door uw telefoon een reset te geven. Hoe deze reset uitgevoerd kan worden hangt of van welk type telefoon  u heeft. Via deze link vindt u een goede uitleg per type iPhone.

2 Verversen geheugen

Het niet opslaan van de instellingen is alleen via de eigen telefoon te verhelpen. Het beste is uw telefoon te resetten zoals hierboven omschreven. Soms ontstaat dit probleem door het updaten van de telefoon of een gebrek aan opslagruimte. Het opslaan van de gegevens gebruikt een aantal MB’s aan data en die moeten weggeschreven kunnen worden. Het onderstaande kan helpen bij het probleem:

  • Ga naar instellingen > Algemeen > iPhone-opslag
  • Daar zoekt u de GAD afval-app in de getoonde lijst op. Klikken om instellingen van app te bekijken
  • Klik eerst op ‘Ruim op’
  • Klik daarna op ‘Verwijderen app’
  • Is dit gebeurd, dan opnieuw de GAD afval-app installeren
  • Controleer tevens of ‘Ververs op achtergrond’ aan staat
  • Controleer of er voldoende ruimte beschikbaar is om gegevens op te slaan

3 App opnieuw installeren

Een alternatief kan zijn om de app opnieuw te installeren. Installeer de GAD afval-app opnieuw. Door de app te verwijderen en daarna opnieuw te installeren zijn de problemen meestal opgelost.

Huawei gebruikers

De meeste Huawei telefoons hebben op meerdere vlakken notificatie onderdrukking. Dit is omdat ze graag je batterij willen besparen. Helaas leidt dit tot het missen van meldingen die je liever wel had willen ontvangen. Via de tips kan je dit weer voor GAD activeren. Zie voor een uitgebreide uitleg met plaatjes op deze site.

Gebruik andere merken

Voor sommige opties kunnen op de telefoon net andere termen worden gebruikt
1. Instellingen > Apps beheren > Ga naar GAD > Meldingen weergeven > Ja
2. Instellingen > Meldingsbeheer > Ga naar GAD > Meldingen toestaan > Ja (optioneel: + Statusbalk > Ja + Vergrendelingsscherm > Ja)

Deze optie is op sommige modellen anders:
3a. Instellingen > Batterij > Apps sluiten na vergrendeling scherm > Zet GAD op > Niet sluiten
3b. Instellingen > Apps beheren > Ga naar GAD > Batterij > Actief na schermuitschakeling > Ja

Niet opgelost?

Als u bovenstaande stappen heeft doorlopen en u ontvangt nog steeds geen meldingen. Dat is erg vervelend. Wij zullen ons best doen om u verder te helpen. U kunt of benaderen via info@gad.nl of 035 699 1888. Graag ontvangen wij dan van u de volgende gegevens:

  • Wat is uw postcode en huisnummer?
  • Welk type toestel en besturingssysteem (iOS, Android, Windows, iPhone, iPad, Samsung, Nokia) gebruikt u?
  • Op welk tijdstip stelt u uw meldingen in?
  • En eventueel een korte aanvullende toelichting van uw vraag.