voor inwoners, met gemeenten

Pittige tijden – hoe staan we ervoor

Publicatiedatum: 31 januari 2022

Update 7 februari

Het is nu iedere dag puzzelen, passen en meten om de planning rond te krijgen. Sluit je de werkdag af met een goed bemenste planning, sta je die volgende ochtend alweer voor een verrassing en nieuwe uitdaging.
GAD heeft een noodoproep gedaan binnen de Regio om te komen helpen. Vandaag heeft een wijkverpleegkundige bijgesprongen. “Ik heb jarenlang papier opgehaald met mijn muziekvereniging en kon dus gemakkelijk even bijspringen. Wel pittig maar fijn dat ik kon helpen.”

Update 3 februari

Zoals in het hele land hebben wij ook te maken met een grote toename van coronabesmettingen op dit moment. Dit zowel onder ons eigen personeel als bij de uitzendbureau’s of collegabedrijven waar we in nood mensen vandaan kunnen halen. Het rondkrijgen van de roosters is een probleem en wij verwachten dat dit komende weken zo blijft. Eigen personeel dat normaal in andere functies werkt springen nu bij op de scheidingsstations en achter de wagen. We zetten alles op alles om met elkaar onze dienstverlening op peil te houden.

Zie ook bericht op nu.nl : “Coronaverzuim en uitval lopen op: roosters piepen en kraken

Update 2 februari

De besmettingen onder het personeel lopen helaas op. We moeten op dit moment dagelijks schakelen en de planning bijstellen. Vandaag is kantoorpersoneel ingezet op scheidingsstations en als belader achter de wagen en chauffeur . Extra handen zijn nodig om de dienstverlening zo goed mogelijk op peil te houden. We doen ons best!

Begin dit jaar zijn we gestart met nieuwe wijken, routes en frequenties. Dat was ook zonder corona al een pittige klus geweest…

Vorig jaar hebben we een behoorlijke bezuinigingsopgave gekregen. De meest besproken bezuinigingsmaatregel is wel het overnemen van de papierinzameling van de verenigingen. Echter de grootste bezuinigingsopgave was het efficiënter maken van de kliko inzameling .

Wat?

Voor het efficiënter inzamelen van kliko’s hebben we wijzigingen aangebracht in de inzamelfrequenties, de indeling van de inzamelwijken en het overnemen van inzameling oud papier van verenigingen. Daarbij moest opnieuw gekeken worden naar inzet van wagens en personeel. Dit is een hele klus waarbij al onze medewerkers flink aan de bak moesten. Chauffeurs hebben meegewerkt aan de indeling van de wijken en verschillende routes uitgetest. Onze medewerkers planning moesten aan de slag met een enorme puzzel al deze nieuwe routes en frequenties in een goed werkend schema te krijgen. En de nieuwe inzamelkalender moest gevuld worden zodat inwoners op tijd konden zien wat hun nieuwe inzameldagen zouden worden.

Hoe?

Als gevolg van de Corona-pandemie hebben we vanaf het najaar veel te maken gehad met uitval van medewerkers in de uitvoering maar ook op cruciale plekken in de bedrijfsvoering. Helaas heeft dit geleid tot haperingen in de voorbereiding, planning en de uitvoering van de dienstverlening. We hebben alles op alles gezet om de aanpassingen zo soepel mogelijk te laten verlopen. Maar zoals bij alle grote wijzingen komt helaas een foutmarge kijken. Deze hebben we zo goed mogelijk willen opvangen door inzet van extra wagens en personeel in de eerste 3 weken van het nieuwe jaar.

Problemen

Helaas ging het ondanks alle inzet en voorzorgsmaatregelen toch op een aantal plekken niet goed. Door uitval van onze eigen mensen, uitzendkrachten en het feit dat uitzendbureaus geen mensen meer konden leveren is de dienstverlening gaan haperen. Zowel in de uitvoering als op kantoor bij bijvoorbeeld de klantenservice. We hebben zelfs via ons netwerk beladers uit Friesland ingevlogen en overwogen om kantoorpersoneel in te zetten, iets waar we nog steeds rekening mee houden gezien de ontwikkelingen van Omikron. We hebben in de afgelopen periode onze mouwen opgestroopt en alles op alles gezet om de binnengekomen meldingen op te lossen en de dienstverlening in stand te houden.  Ook de inzameling van kerstbomen heeft wat achterstand opgelopen, maar is inmiddels redelijk bij en loopt richting het einde.

Vooruit kijken

We kijken vooruit … En we kijken er naar uit. Onze dienstverlening weer op peil en minder overlast voor onze inwoners. Willen we goed vooruit kijken dan moeten we ook een blik werpen in de achteruitkijkspiegel. Wat zijn de lessen die we hebben kunnen leren van afgelopen maanden. Die lessen nemen we mee naar volgende jaren, al zal zo’n ingrijpende wijzigingen voor komend jaar niet in de planning staan. Nu werken we hard om de basis weer op orde te krijgen.

Inmiddels hebben we een volledige inzamelcyclus van alle afvalstromen gehad. De meeste problemen met de inzamelkalender zijn nu wel aan het licht gekomen. Grotendeels zijn die ook eenmalig opgelost en worden ze nu structureel aangepast in de kalender, waardoor ook de komende periode de inwoners een juiste inzamelkalender hebben.

Help ons

We hebben een roerige tijd achter de rug en hebben de meeste problemen in beeld. Deze proberen we altijd zo snel mogelijk op te lossen en in het vervolg te voorkomen. Verloopt de inzameling van kliko’s bij u in de buurt niet volgends de inzamelkalender? Laat het ons weten! U kunt hiervan gemakkelijk melding maken via www.gad.nl/melden.

Meer nieuws

Al het nieuws